Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Ifølge Arbejdstilsynet skal al unødig støj på arbejdspladsen undgås, og det betyder faktisk, at støjniveauet skal holdes så lavt som muligt på de danske arbejdspladser. Hvis man ser på de konkrete tal, så slår Arbejdstilsynet faktisk fast, at støj skal holdes under 85 dB, og hvis der sker vedvarende støj over 85 dB, så skal der beskyttelsesudstyr til. Det er dog ikke kun støj over 85 dB, der kan være forstyrrende på kontoret. Det er også den helt almindelige støj i form af samtaler og telefonopkald, der kan forstyrre folk i deres arbejde – og det kan faktisk have en del negative konsekvenser.

Støj er et stort problem

Støj er absolut et problem på de danske kontorer. Støj er nemlig både generende og stressende, og det har store konsekvenser for både kreativiteten og produktiviteten. Støj kan skade på flere måde. Det kan bl.a. forstyrre arbejdsfunktioner, som normalt kræver høj koncentration. Det er nemlig svært at holde fokus, når man konstant bliver afbrudt af støj i form af opkald eller samtaler på kontoret. Det bliver bare værre, når arbejdet er komplekst og også har en kort deadline. Det gør nemlig, at man stresser mere over at blive og forblive koncentreret.

Støj kan også i værste tilfælde føre til høreskader. Man siger faktisk, at hvis man regelmæssigt belastet med støj over 80 dB, så stiger risikoen for høreskader markant. Det er faktisk derfor, at man skal bruge høreværn, når støjen når dette niveau. Støj kan f.eks. føre til tinnitus – og det kan igen føre til mange negative følger som bl.a. koncentrationsbesvær, nervøsitet og i værste fald stress. Det skal dog lige siges, at støj ikke kun er forstyrrende, når den når op på de 80 dB. Det kan nemlig sagtens irritere, selvom det ligger markant under denne grænse. Det er nemlig forskelligt fra person til person, hvornår støj begynder at påvirke arbejdet.

Sådan nedjusterer du støj på kontoret

Støj er ikke noget, man bare skal lære at leve med. Der er faktisk meget, man kan gøre for at nedjustere støjniveauet på kontoret. Vi har her fundet to meget effektive metoder til at komme unødig støj på kontoret til livs.

Lyddæmpende materialer

Hvis man arbejder i et storrumskontor, kan det virke umuligt at sænke støjniveauet, da der jo skal være plads til alle. Det er dog muligt at nedjustere støj ved hjælp af forskellige lyddæmpende materialer, som f.eks. akustikvægge, bordskærme og meget mere. Lyddæmpende materialer sørger nemlig for at efterklangstiden reduceres. Efterklangstiden er en langsomt udklingende lyd i et rum, efter kilden til lyden er blevet tavs. Efterklangstiden bliver længere, når der er en del hårde overflader i rummet – og det kan afhjælpes med bløde, lyddæmpende materialer.

Telefonboks

Lyddæmpende materialer kan hjælpe med reducere støjen, men hvis man hellere vil komme støjen helt til livs, kan det være en god idé at investere i en telefonboks til kontor. En telefonboks kan fungere som et ekstra rum, hvor medarbejdere, der har brug for fred og ro, kan trække sig tilbage – eller det kan fungere som et mere permanent ekstra kontor eller endda et mødelokale. Der er mange muligheder med en telefonboks. Det er den perfekte løsning til at reducere støjen i storrumskontoret.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *