Peugeot er blandt danskernes foretrukne bil
Danskerne er et folkefærd, der ofte vælger ’det sikre’ bilvalg. Dette er særligt gældende for de ældre generationer i landet, men også de yngre vælger mere traditionelle bilmærker.
Mærkerne tæller velkendte navne som Toyota, Peugeot og Volkswagen, men også mærker som Hyundai har fundet solidt fodfæste i top-10 feltet.
Store koncerner oplever opture
Blandt de største bilkoncerner på det europæiske marked finder man stadig VW som største spiller. Men i Danmark er også Peugeot-Citroën koncernen tilbage på sporet efter nogle mere magre år. Det skyldes ikke mindst kritikernes seneste ros af flere af de nye bilmodeller, som er blevet præsenteret. I Danmark her man også oplevet bedre og bedre Peugeot service, mens man som forbruger også oplever bedre og mere effektive resultater på sit Peugeot værksted.
Netop for Peugeot-Citroën koncernen har meget svingende salgstal og en stigende mængde røde tal i regnskabet været årsagen bag succesen. Koncernen har ganske enkelt været nødt til at genopfinde sig selv. Resultatet er blevet, at Peugeot blive den mere luksuriøse bil, mens Citroën skal tilbage til sine frække rødder med fokus på unikt design og en fantastisk køre-fornemmelse bag rattet.
Formkurven er dermed opadgående for koncernen, der i 2019 så Peugeot slukke lige bag VW, hvad angår antallet af solgte biler, mens Citroën sluttede som nummer 4. Flotte tal, som ikke nødvendigvis bliver dårligere med tanke på de nye lanceringer af kække Citroën-modeller og Peugeot-biler med fokus på luksusfornemmelsen og stolte traditioner. Et perfekt miks, som tiltaler både de yngre købere og pengestærke ældre.
Luksusmærker står generelt stærkt
Måske lidt overraskende, har luksusmærkerne overhalet mange konkurrenter. Mærker som Mercedes-Benz og BMW stryger frem på listen, og sidstnævnte overhaler også mærker som Opel, Suzuki og Nissan.
På cirka 10 år er antallet af solgte premiummærker steget med 10% i 2019, hvor vi oplevede det største bilsalg i dansk historie.
Bilsalget i 2020 forventes da også at slutte betydeligt under 2019-tallene, ikke mindst set i lyset af Covid-19, som bremsede salget kraftigt.