Hvad gør en leder til en god leder?
Hvis du spørger 5 personer, hvad der er god mad, vil du nok få 5 forskellige svar. Det kan godt være, at der er ting der går igen, men svarene vil ikke være identiske. Hvis du spørger fem personer, hvad god musik er, vil du sikkert også få forskellige svar. For at sige det med andre ord, så er mennesker forskellige og har forskellige holdninger til ting. Derfor skal folk også behandles forskelligt – derfor man man heller ikke enkelt svare på ovenstående spørgsmål – nemlig hvad der gør en leder til en god leder. Det afhænger ganske enkelt af mange forskellige ting.
For mens der vil være nogen, der sætter stor pris på selvledelse, hvor man selv er med til at styre sit arbejdsliv og sine opgaver. Andre vil fortrække en mere fast ledelsesstil, hvor tingene er sat væsentlig mere i kasser og bokse. Det kommer meget an på, hvem man er som person, og hvilken branche man befinder sig i. Ofte hænger det sådan sammen og jo mere ensartet arbejde man udfører, jo mere sætter man pris på faste rammer – men naturligivis ikke uden undtagelser.
Rammerne betyder mere end du tror
Uanset om man er i den ene eller anden type af virksomhed, så er der dog rigtig mange ansatte der foretrækker tydelige rammer. Der viser en undersøgelse lavet af Djøf i hvert fald. De ansatte skal kende rammerne, og så er det helt essentielt at de forstår deres arbejde og hvorfor de udfører det. Jo større indsigt man har i dette, jo mere betydningsfuld føler man sig – ofte.
Hvis du ikke lytter gør ingen
Hvis du som leder vil have at dem du skal lede lytter til dig, er du nødt til også selv at lytte. Det er formålløst at komme med retningslinjer og opgaver, hvis du ikke kan lytte til eventuelt feedback. Det kan være, at der er ting der ikke kan lade sig gøre, eller som kan gøres meget mere effektivt. Det ved dem der udfører opgaverne ofte langt bedre. Det kræver altså, at man har de bløde værdier i orden og kan lytte og kommunikere.
Formidling og kommunikation
Dårlig formidling af nyheder, opgaver og lignende og mangelfuld kommunikation er vejen til dårlig stemning. Gode nyheder kan godt overleveres dårligt, og dårlige nyheder kan godt formidles godt. At være en god leder handler i høj grad om at være en god kommunikatør. Hvis ens ansatte vil lytte til en, er man nået et godt stykke af vejen. De fleste ansatte vil gerne gøre det så godt som muligt, men nogen skal de fortælles hvorfor og forklares det større mål, og ikke bare stikkes en ordre.