Denne artikel er baseret på et kommercielt samarbejde og artiklen er betalt for af den eller de virksomheder, der linkes til.

Der er nok mange der kan nikke genkendende til at ens kalender mere eller mindre kan være fyldt ud med møder i flere uger. Kigger man så tilbage på sine møder efter en uge eller to, er der en stor risiko for, at man ikke kan huske det ene møde fra det andet. Det er efterhånden mange år siden, at begrebet mødemani blev introduceret, men det betyder ikke, at det er et overstået kapitel, nok nærmere tværtimod.

En undersøgelse som Lederne lavede i for et par år tilbage, viste at der var en stigning på næsten 20% i det antal timer, der bliver brugt på møder på blot fem år. Mange går med en fornemmelse af, at de nærmest bruger mere tid på møder, end de gør på at udføre deres arbejde. For mange er møder en helt naturlig del af arbejdet, men for andre bliver det uoverskueligt, og kan endda være stressfremkaldende, hvis det ene møde overtager det andet.

Der er for mange dårlige møder

Hvis alle møder var gode, konstruktive og udbytterige, var der ikke noget problem. Det er de dog langt fra, og der bliver brugt alt for meget tid på dårlige, eller bare unødvendige møder, hvor manges tid bliver spildt. Sidder man først med en fornemmelse af, at man spilder tiden, er dette selvforstærkende, og det møde vil næppe føre noget positivt med sig.

Det gode møde er meget mere værd

I stedet for at holde en uendelig strøm at møder, så skær antallet ned, men sørg for at de møder der så holdes betyder mere. Find et sted der tilbyder dagsmøder, og hold nogle møder her i stedet for de vante rammer. En af grundene til at man ofte ikke kan huske møderne, er at de alle minder om hinanden. Hvis man fjerner de vante rammer, husker man dem bedre og så giver de straks mere værdi. Et værdifuldt møde er bedre end 20 dårlige.

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *